Cuma, Nisan 07, 2006

"Cızırdayan" Sahneler Yaratmak: 7 Temel Öğe

http://www.writersstore.com/article.php?articles_id=604

Martha Alderson

Her hikaye belli bir zaman aralığında cereyan eder. Hikaye en iyi, sahnede gösterilen çatışma ile tanımlanabilir. Bu yüzden pek çok yazar zamanı, özetten ziyade, sahnede ele alır.
"Ava's Man", den Rick Bragg'in hatıralarından bir kısmi sahne örneği:
"Charlie, merminin sıcak nefesinin yüzünü yalayarak geçtiğini hissetti ve tabancanın patlamasıyla birlikte vücudunun altında bacakları titredi. Ama temiz bir ıskaydı, ve Jerry'ye doğru koşmaya başladı, Jerry ikinci bir atış için silahını doldururken ona yaklaşmaktaydı.
Yirmi adım.
Jerry tüfeğini yeniden doldurmak üzere kırdı.
Oniki adım.
Taze mermiyi yuvasına yerleştirdi.
Sekiz adım.
Tüfeği kapadı.
Altı adım.
Tüfeği omzuna yerleştirdi.
Dört adım.
Burnuna doğru savrulmuş olan yumruğu gördü."
Hikayedeki her önemli nokta sahnede, kağıt üstünde oynanmalıdır, an be an, gerçek zamanlı olarak. Olayları yavaşlatma tekniği bir hikayede tehlikeye atılan şeyleri daha da büyütür. Tehlikeye atılanlar, aynı zamanda yazar için de artar. Yeni yazarların pek çoğu, hikayenin geneline güvenerek, sahne yaratmanın baskısından saklanırlar. Aynı yazarlar, ne olup bittiğini "göstermek" yerine "söyleyerek", olaylar üzerinde daha büyük kontrol sağlayacakları yanılgısı içindedirler. Halbuki, dikkate almalısınız ki, esas her sahneyi en küçük parçasına dek bölerek kontrolü ele alırsınız.
Temel Öge 1: Zaman ve Yer
Her sahnenin birincil katmanı, zaman ve durum ile ilgilidir. Genellikle bu katman kendisinden önce gelen sahne ve açıklamalar ile anlaşılır, ya da sezilir. Her durumda okuyucunuzu sahnenin "nerede"sine ve "ne zaman"ına bağlayın. En son isteyeceğiniz şey, okuyucunun o kadar dikkatle kurduğunuz rüyadan, yanlış yönlendirme ve karmaşa yüzünden uyanmasıdır.
"Ava's Man" deki sahnede zaman, daha sahnenin daha önceki bölümünde inşa edilmişti: "Sadece birkaç hafta sonra, son bir akşam yemeği için hazırdılar... Ta ki.."
Temel Öge 2: Karakterin Duygusal Gelişimi
Eğer çatışma, gerilim ve şüphe, okuyucuyu sayfaları çevirmeye ya da seyirciyi koltuğuna çivilenmeye itiyorsa, karakter duygusal gelişimi de motive eder. Karakterlerin duygusal gelişimini izlemek içindir ki okuyucular hikayeleri okurlar, seyirciler de filmlere giderler. Gelişme sözcüğü büyüme ya da değişim ifade eder. Böylece karakter bir katman haline gelir.
Bir örnek verecek olursak, Charlie karakterinin duygusal gelişimi, tüm hikaye boyunca derinleştirilmiştir. "Sonra Charlie hayatımda duyduğum en cesur hareketlerden birini yaptı, çocuklarının yemin ettiği bir şey. Kapıyı açtı ve düşmanıyla çıplak elleriyle karşılaşmak üzere dışarı çıktı ve sadece yürümeye başladı."
Temel Öge 3: Hedef
Kahramanın hikaye boyunca takip ettiği bir uzun vadeli hedefi ve her sahne için küçük hedefleri vardır. Her sahnenin hedeflerine sahne sonunda ulaşabilir ya da ulaşamayabilir, ama neyin tehlikede olduğunu bilen seyirci ve okuyucular, karakterlerin başarıları için alkışlamaya ve yenilgilerinin yasını tutmaya daha çok meyillidirler.
Örneğin, "Ava's Man"de, sahnenin bu bölümünde Charlie'nin hedefinin Jerry silahını tekrar doldurmadan önce aralarındaki mesafeyi kapatmak olduğunu biliriz.
Temel öge 4: Dramatik Olay
An be an kağıt üzerine serilen dramatik olay, sahnenin bir sonraki katmanını oluşturur.
Örneğimizde dramatik olay, "saat tiktakları" sebebiyle yoğunlaşmaktadır, Charlie Jerry'yi zamanında durdurabilecek mi, yoksa vurulacak mı?
Temel Öge 5: Çatışma
Dramatik olayın içinde bir ya da iki çatışma katmanı yer alır, gerilim ve/veya şüphe. Çatışma aleni biçimde görünür olmayabilir, ama herhangi bir formda var olmalıdır. Bir sahneyi gerilim ya da şüphe ile doldurun, gölgelerin içinde saklanan bir şey yaratın. Kendinizi heyecan verici bir hikayenin içinde bulursunuz. Unutmayın ki başarısızlık ve gerilemeler, çatışma, gerilim ve şüphe yaratırlar, başarı ve iyi haberler değil.
Charlie'nin ikilemi çatışma, gerilim ve şüphe içerir. Yapabilecek mi, yapamayacak mı? Bu basit ve güçlü bir yapıdır.
Temel Öge 6: Duygusal Değişim
Her sahnedeki eylemlerin karakterlerin tüm duygusal gelişimini, tüm çalışmanın bir yansıması olarak etkilemesi gibi, eylemler sahne bazında da karakter gelişimini etkiler. Diğer bir deyişle karakterlerin ruh hali tam o belirli sahnede söylenen ya da yapılan şeylerden etkilenir.
Ava's Man'de, Charlie sahneye Jerry, arkadaşı Hootie'yi yaraladığı için kızgın başlar. "Bu adam şimdi eve geldi, karısının ve çocuklarının yaşadığı yerde şiddet uygulayacak" diye düşündükçe daha da sinirli ve daha da kararlı hale gelir.
Öfke Charlie'yi tüketir. Jerry evin içine gireceğini söylediğinde çılgına döner. (Şiddetli bir duygusal değişim)
Charlie'nin öfkesi, düşmanını durdurmak için kendisini ona doğru "gölgelerin arasından savrulan bir insan gövdesi" gibi fırlatmasıyla sonuçlanır ki bu da duygusal durumu daha da yükseltir.
Temel Öge 7: Tematik Anlam
Tematik anlam, sadece ruh halini değil, sahnenin son katmanını ve tüm hikayenizin ruhunu da oluşturur. Hikayeyi yazma sebebiniz, okuyucunun okuduklarınızdan almasını istedikleriniz, temanın anahtarıdır. Sahnede kullandığınız detaylar tematik anlamı desteklediğinde son derece girift, katmanlı bir sahneye sahip olursunuz, bu da tüm olaylar zincirine anlam ve derinlik katar.
Ava's Man'in tematik anlamı, çok içen ama sadık ve dürüst olan bir adamın saygı uyandıracağı ve efsane haline geleceği olabilir.
Bizim sahne örneğimizde, Charlie'nin arkadaşı Hootie, Jerry'nin viski şişesini çalmakla itham edilmekteydi. Charlie bu sahnede sarhoş değildir ve içmemektedir, ama alkolün çatışma öğesi olması, tematik anlam yaratır.
Sahnede daha önce, Bragg, Jerry'nin Hootie'ye haksızlık ettiğini saptamıştı. Charlie'nin davranışlarını öfke kadar Hootie'ye hissettiği derin sadakat de etkilemektedir. Bu da Charlie'nin sadık olduğu fikrini güçlendirir ve bu fikri vurgulayarak temayı güçlendirmiş olur.
Sahnenin sonunda kısaca Jerry'nin bir daha asla geri gelmediğini öğreniriz. "Belki de Charlie'ye itaat etmiştir, saygı göstermiştir." Yine, başka bir tematik öğe vurgulanmış ve böylece tüm hikayenin tematik anlamı güçlendirilmiştir.
Bir Sahne Listesi Oluşturmak
Projeniz için, "cızırdayan" sahnelere yönelik bu yedi temel öğeyi içeren bir liste hazırlayın. Her sahne için bu yedi öğeyi takip edin. Seçebildiğiniz öğeler belki de sizin yazım sürecinizin güçlü yönleridir. Bulamadıklarınız ise sizin için güzel bir boy ölçüşme aracı olabilir.
Her seferinde tek bir katmanı ele alın. Yönteme güvenin ve iyi şanslar!


Create Scenes That Sizzle ? 7 Essential Elementsby Martha Alderson, M.A.
Every story spans a period of time. Story can be defined as conflict shown in scene, meaning that most writers will treat time in scene rather than in summary.
An example of a partial scene from Rick Bragg?s memoir: Ava's Man:
"Charlie felt the hot rush of shot fly past his face, and his legs shook under him with the boom of the gun. But it was a clean miss, and he started to run at Jerry, closing the distance even as Jerry fished in his pocket for another load.
Twenty feet.
Jerry cursed and broke open the breech.
Twelve feet.
He slapped in the fresh shell.
Eight feet.
He snapped the gun closed.
Six feet.
He threw it to his shoulder.
Four feet.
He saw a fist the size of a lard bucket come flying at his nose.?
Every high point in a story must be played out in scene on the page, moment-by-moment in real time. The technique of slowing things down forces the stakes in a story ever higher. At the same time, the stakes also rise for the writer. Many beginning writers hide from the pressure of creating scenes by relying on summary. These same writers hold the mistaken belief that they can control things better by ?telling? what happens rather than by ?showing? what happens in a scene. Consider, instead, the idea that by breaking down each scene to its smallest parts you retain control.
Essential Element #1: Time and Place
The first layer of every scene deals with time and setting. Often this layer is implied or understood from the scenes and summaries that precede it. Either way, be sure to ground your readers in the "where" and "when" of the scene. The last thing you want is for your reader to awaken from the dream you have so carefully crafted due to disorientation or confusion.
In the scene from Ava?s Man, the time is established in the earlier part of the scene ? ?They were getting ready for supper just a few weeks later when?
Essential Element #2: Character Emotional Development
If conflict, tension and suspense drive the reader to turn the page or send the viewer to the edge of her seat, the character emotional development motivates them. Readers read stories and viewers go to the movies to learn about a character's emotional development. The word development implies growth or change. Therefore character becomes a layer.
Using the example, Charlie?s character emotional development has deepened over the scope of the story thus far. ?Then Charlie did one of the bravest things I have ever heard of, a thing his children swear to. He opened the door and stepped outside to meet his enemy empty-handed, and just started walking.?
Essential Element #3: Goal
The protagonist has a long-term goal for the duration of the story and smaller goals for every scene. They may or may not reach the scene goal by scene's end, but viewers and readers who know what is at stake for the character are more apt to cheer for the character?s successes and mourn his failures.
For example, in Ava?s Man we know that Charlie?s goal for the portion of the scene written above is to close the distance between himself and Jerry before Jerry loads the gun.
Essential Element #4: Dramatic Action
Dramatic action that unfolds moment-by-moment on the page makes up the next layer of scene.
In our example, the dramatic action intensifies because of the ?ticking clock? ? will Charlie stop Jerry in time or will he get shot?
Essential Element #5: Conflict
Embedded within dramatic action lies a layer or two of conflict, tension and/or suspense. The conflict does not have to be overt, but it must be present in some form. Fill a scene with tension or suspense or something unknown lurking in the shadows and you have yourself an exciting story. Remember that setbacks and failure create suspense, conflict and tension, not success or good news.
Charlie?s dilemma has conflict, tension, AND suspense. Will he or won?t he? is a simple and powerful set-up.
Essential Element #6: Emotional Change
Just as the action in every scene affects the overall emotional growth of your characters as a reflection of the entire work, the action also affects your characters emotional state at the scene level. In other words, the character?s mood changes because of what is said or done in that specific scene.
In Ava?s Man, Charlie starts the scene angry that Jerry hurt his friend, Hootie, "just for the sport of it.? The more he thinks about ?now this man had come to his house, bringing the treat of violence to where his wife and children lived,? the angrier and more determined he becomes.
Anger consumes Charlie. Then Jerry says he is coming inside the house, and Charlie becomes furious (an emotional change in intensity).
Charlie?s anger gets him to his enemy in time to stop him cold only to see ?a huge figure hurl itself at him from the shadows,? changing his emotional state again, moving it even higher.
Essential Element #7: Thematic Significance
Thematic significance not only creates mood, it also creates the final layer of scene and the overall spirit of your story. Your reason for writing the story, what you want your readers to take away from having read it holds the key to your theme. When the details you use in scene support the thematic significance you have an intricately layered scene that provides meaning and depth to the overall plot.
The theme of Ava?s Man could be that a man who drinks too much but is loyal and just, inspires respect and becomes legendary.
Our example scene, Charlie?s friend Hootie is accused of stealing Jerry?s whiskey. Charlie is not drinking or drunk in this scene, but the fact that alcohol is the object of the conflict creates thematic significance.
Early in the scene, Bragg establishes that Jerry has done wrong to Hootie. As much as anger motivates Charlie?s actions, so does his deep sense of loyalty to Hootie. This reinforces the idea that Charlie is loyal and, by emphasizing the concept, also strengthens the theme.
At the end of the scene, in summary we are told that Jerry never came back, ?maybe because [he] respected [Charlie]? Yet another of the thematic elements is highlighted, deepening the thematic meaning to the entire piece.
Creating a Scene Tracker
Create a Scene Tracker for your project using all seven essential elements for a scene that sizzles. Track each scene for the seven elements. The elements you locate right may very well be your strengths in writing. The missing ones may create more of a challenge for you.
Take it one layer at a time. Trust the process and good luck!
Martha Alderson, M.A. is the author of BLOCKBUSTER PLOTS Pure & Simple and an award-winning writer of historical fiction. As a writing instructor, she has taught plot and scene development and historical novel writing at the University of California at Santa Cruz Extension, Learning Annex, writers conferences and workshops in the greater San Francisco Bay Area and in Washington State. She writes a plot column for The Bulletin, The Voice of the California Writers Club and has written for Writers Digest Magazine. Martha is available for plot consultations. Email her at
martha@blockbusterplots.com.

Hiç yorum yok: