Çarşamba, Aralık 08, 2004

Taslak Oluşturma ve Yazar Kilitlenmesi

http://www.finaldraft.com/resources/tipsandarticles/tvwriter9.php4

Larry Brody

Yeni başlamış yazarlarla "yaşlı uzmanlar" arasındaki en önemli farklardan biri, yeni başlayan yazarların bana her zaman klavyenin başına oturup senaryolarının "uçup gitmesinden" nasıl zevk aldıklarını anlatmaları, diğer yanda uzmanların başlamadan önce güzel bir taslak oluşturmaya büyük önem vermeleridir.

"Kıdemli bir devlet adamı" olarak ben, her iki yolu da denemişimdir, ve hikayenin taslağını oluşturmak, yürünmesi gereken yoldur. Televizyonda, hikaye taslağı için tüm senaryo müsveddelerine harcadığımız kadar çok zaman harcarız. Bunu yapmamızın iki sebebi var. İş mantalitesiyle baktığımızda, eğer hikayenizin her aşamasını ana hatlarıyla çizer ve yapımcıya bu projeyi imzalatırsanız, kendisiyle ilişkiniz çok daha güvenli ve rahat olacaktır. Yaratıcılık açısından da, güzel bir taslağa sahip olmak, senaryoyu yazarken daha az zaman harcamak anlamına gelir. Bir sonraki olayın ne olacağını düşünmek yerine, bu olayın gerçekleşmesi için en ilgi çekici ve heyecanlandırıcı yöntemi düşünmeye konsantre olursunuz.

Bu ikincisi, yaratıcılık, bir başka açıdan da önemlidir. Yeni başlayan yazarlar bana sık sık "yazar kilitlenmesini" nasıl aşabileceklerini sorarlar. Oysa uzmanların, bir senaryonun yazımının tam ortasında kilitlenmekten bahsettiklerini hiç duymadım. Yıllar sonunda şunu farkettim ki yazarlar, hikayelerinin bazı noktalarının iş görüp görmeyeceğinden endişe duyduklarında kilitlenirler. Bu bazen, endişe duyulan noktadan sonra gerçekleşir, bazen bundan önce. Bazı durumlarda ise tam bu noktada. Eğer bir taslak üzerinde çalışmış ve hikayenin devam etmesi için en uygun yolun bu olduğuna kanaat getirmişseniz, güvensizlik ve endişe yoktur. Ve o ürkütücü "yazar kilitlenmesi" de yoktur.

Benden duymuş olun, yazarın hayatı taksi şöförününki gibidir. Eğer yola çıkmadan önce nereye ve hangi yoldan gideceğinizi bilirseniz herşey kolaylaşıverir.

One of the big differences between beginning writers and "old pros" is that beginning writers are always telling me how much they love sitting down at the keyboard and "winging" their scripts, while the pros invariably stress the importance of having a good outline before they start writing.

As an "elder statesman" myself, I've tried both methods, and outlining your story is the way to go. In television we spend as much time on the outline as we do on all drafts of the script combined. There are two reasons for this. Businesswise, if you outline every beat of your story and get the producer to sign off on it your relationship with said producer will be much more comfortable. Creatively, having a good outline means less work while writing the script. Instead of worrying about what happens next, you can concentrate on the most interesting and exciting way of making each event happen.

This second, creative reason is important in another way also. Beginning writers often contact me wanting to know how they can overcome "writer's block." Yet the pros I know never talk about being stuck in the middle of writing a script. Over the years I've come to realize that writers hit walls when they're insecure about whether story points work. Sometimes this happens after the shaky section. Sometimes before it. Other times right at the point itself. If you've worked out an outline and satisfied yourself that this is the best way for your story to go, there is no insecurity. And no dreaded "writer's block."
Take it from me. A writer's life like a chauffeur's. It's a hell of a lot easier if you know exactly where you're going and how to get there before you get behind the wheel.

Hiç yorum yok: